Groeiagenda

Wonen, werken en bereikbaarheid

In de Groeiagenda voor Dordrecht en de Drechtsteden vormen wonen en werken het vliegwiel voor economische groei en uiteindelijk een gezonde financiële uitgangspositie voor de stad en haar inwoners. Duurzame bereikbaarheid is een belangrijke randvoorwaarde om inwoners en bedrijven aan te trekken en blijvend aan de stad te binden. Het zwaartepunt van de investeringen ligt in de woningbouwopgave en de soms ingrijpende infrastructurele ingrepen die hiervoor nodig zijn.

In Dordrecht zetten we in op realisatie van 4.000 kwalitatief hoogwaardige en duurzame woningen, binnenstedelijk, te beginnen op locaties als Stadswerven, Wilgenwende, Leerpark, Amstelwijck en Gezondheidsboulevard. Met het oog op de grote behoefte aan woningen streven we ernaar om daar bovenop een harde planvoorraad van nog eens 6.000 woningen op te leveren, die na 2022 gebouwd kunnen worden.

De bouw is op gang gekomen: in de periode januari 2018 tot maart 2019 zijn 478 woningen gerealiseerd en momenteel zijn aannemers op diverse plekken in de stad aan de slag met de realisatie van nog eens honderden woningen. Bovendien slagen we er in om, na een periode waarin de planvoorraad alleen maar afnam, de planvoorraad in een half jaar tijd aan te vullen met 1.770 woningen. Dit resulteert in een planvoorraad van in totaal van 5.356 woningen (stand per 1-4-2019). Voor 1.385 van deze woningen zijn de ruimtelijke procedures afgerond en is deels ook al vergunning verleend. Voor de overige woningen moet dit nog gebeuren en zijn de benodigde processen (visies, stedenbouwkundige- en bestemmingsplannen) opgestart.

Om de processen voor de Spoorzone en aan de Noordendijk te versnellen hebben we met instemming van de raad toepassing van de Crisis en Herstelwet aangevraagd bij het Rijk. Daarbij is er een taskforce ingesteld om te kijken hoe we de processen nog meer kunnen versnellen. Ook zijn we – eerder dan aangekondigd - al gestart met verkenningen om de planvoorraad met nog eens minimaal 6.000 uit te breiden. Dit alles samen met het al bij de raad aangeleverde ambitiedocument Spoorzone (met 3.000-4.000 woningen extra, met name Maasterras), een studie naar de mogelijkheden in het (vergrote) gebied Leerpark/Gezondheidspark (2.000-2.500 extra woningen) en binnenkort de studie die we in samenwerking met de Internationale Architectuur Biënnale Rotterdam (IABR) doen naar het gebied Wantijzone. Tot slot gaan we een aantal beleidswijzigingen aan de raad voorstellen om (extra) woningbouw op diverse plekken ook mogelijk te maken. Eén voorstel is het invoeren van flexibele parkeernormen, waarvoor de raad al een startnotitie heeft vastgesteld.

De gemeente heeft veel, maar zeker niet alle kaarten in handen om zachte planvoorraad "hard" te maken en is ook niet de partij die uiteindelijk de woningen bouwt. Bezwaar en beroep kunnen verstorende factoren zijn. Zeker in tijd gezien. En als procedures afgerond zijn, moet er door de markt nog gebouwd worden. Door aan de voorkant goed in gesprek te blijven met de stad en politiek leiderschap te tonen vergroten we onze kansen op een snelle realisatie. Daarnaast moeten we ervoor zorgen dat we actief en positief op het netvlies blijven staan van investeerders, ontwikkelaars en bouwers. De bouwcapaciteit in Nederland is momenteel te gering om aan de huidige vraag te kunnen voldoen, dus we zullen alles moeten doen om bovenaan de lijstjes te blijven staan.

ga terug