Naar een veerkrachtiger en financieel gezondere stad

We kiezen voor een adaptieve programmering

De (gebieds)ontwikkeling die we beogen is fors en vraagt niet alleen om forse ingrepen in de stad maar óók om samenwerking met tal van partijen: van investeerders tot aannemers, van inwoners tot woningstichtingen en van Provincie tot Rijk. Dit vereist enerzijds een heldere koers en anderzijds de flexibiliteit om in de programmering steeds aan te sluiten bij de kansen en ontwikkelingen in onze omgeving.

Om aansluiting te houden bij de steeds veranderende omstandigheden zorgen we ervoor dat we de tijdsspanne tussen gemeentelijke investeringen en de realisatie van plannen zo dicht mogelijk bij elkaar brengen. Daarnaast schakelen we mee op de agenda's van derden, waarbij we onze eigen inzet (investeringen én de inhoud/programmering) afstemmen op de inzet van anderen partijen die in onze stad en regio aan de slag gaan.

Deze uitgangspunten passen we nu al toe, bijvoorbeeld bij de bouw van het entreegebouw aan de zuidzijde van Station Dordrecht, waarbij we de planning en financiering nadrukkelijk hebben opgepakt in afstemming met Provincie Zuid-Holland, Prorail en NS. Hierdoor kunnen we in één keer het gebouw, de stalling en de fietsroute door het park aanpakken én komen we in aanmerking voor cofinanciering voor de uitbreiding en upgrading van de fietsvoorzieningen aan de zuidzijde.

Een ander voorbeeld is de ontwikkeling van het gebied rondom de Stadsbrug Dordrecht-Zwijndrecht. Door gebruik te maken van de regelvrije ruimte, kunnen we op korte termijn al woningen toevoegen en in een later stadium (bij het groot onderhoud aan de brug) de geluidswerende voorzieningen op orde brengen. Om vervolgens het potentieel van deze unieke locatie écht goed te kunnen benutten en een veelvoud aan woningen te kunnen realiseren, is afstemming met Rijkswaterstaat over aard, omvang en timing van het groot onderhoud aan de Stadsbrug van groot belang. Hierbij willen we inzetten op een meer efficiënte aanlanding van de brug (op- en afritten voor fiets- en autoverkeer) én voorzieningen die het wooncomfort/kwaliteit van de publieke ruimte vergroten. Het groot onderhoud dat gepland was op korte termijn is verplaatst naar na 2022, dat biedt de kans nu invloed uit te oefenen op de scope van het project.

Zie voor een nadere uitwerking: Groeiagenda.

ga terug